DATOVÁ ANALÝZA
Vedle vytvořeného dashboardu jsme se rozhodly i pro analýzu dat v naší databázi, která nám zodpověděla několik otázek, které jsme si v průběhu projektu pokládaly.
Naše otázky jsou:
- Jsou výsledky hodnocení pošt, úřadů a knihoven podobné?
- Otevírají se v některých částech Prahy pošty dříve než v jiných částech Prahy?
- Vyřizují si lidé pochůzky na poštách, knihovnách a na úřadech ve stejných časech? Neboli vyhrazují si na tyto typy institucí čas ve stejnou denní dobu?
Jsme přesvědčené, že k orientaci v datech a toho, co vlastně říkají, je důležitá vizualizace. Je nutné ale vybrat správné zobrazení (grafy), aby důležité věci byly skutečně vidět a výběr údajů, který je relevantní k položeným otázkám a hypotézám.
Jako vizualizační nástroj jsme zvolily Tableau zejména kvůli interaktivnímu dashboardu, hezky vypadajícím grafům, které je možné si do posledního detailu přizpůsobovat podle našich představ, a snadného propojení se Snowflake databází.
1. Jsou výsledky hodnocení pošt, úřadů a knihoven podobné?
K zodpovězení této otázky se posloužil poměrně jednoduchý sloupcový graf. Na grafu je vidět, že pošty jsou v průměru nejhůře hodnocené ze všech tří typů institucí. Nejlépe si v tomto srovnání stojí knihovny s průměrem 4,5*. Knihovny dosáhly takto pozitivního hodnocení zřejmě proto, že lidé tam chodí ve svém volnu. Půjčování knížek patří mezi hobby, a i když je na pobočce více lidí a služby nejsou na takové úrovni, jak by mohly být, tak se to nemusí projevit na hodnocení. Dále je nutné zmínit, že v České republice je velice hustá síť poboček (městských) knihoven, což snižuje riziko nespokojenosti čtenářů.
Nečekaly jsme ale takový rozdíl v hodnocení mezi poštami a úřady. V obou případech se jedná o instituce, kde člověk zařizuje něco obvykle z povinnosti, a spíš jsme očekávaly horší hodnocení úřadů, jakožto institucí, které mají obvykle otevřeno kratší dobu než pošty a některé úřady v určité všední dny vůbec, čímž vzniká kumulace lidí v hodinách, kdy jsou úřední hodiny.
I na základě písemného vyjádření hodnotících předpokládáme, že tento "propad" České pošty je dán nízkým počtem zaměstnanců, který je dlouhodobým problémem této instituce.
Pošta se využívá běžněji než úřad, a proto je nutné, aby byla schopná odbavit všechny zákazníky co nejvíc hladce. Což s nízkým počtem zaměstnanců není možné, a to poté může být významným faktorem v podobných hodnoceních.
2. Otevírají se v některých částech Prahy pošty dříve než v jiných částech Prahy?
Zde jsme předpokládaly, že všechny pobočky otevírají zhruba stejně, až na hlavní poštu v Jindřišské ulici, která je klíčová, takže bude mít jinou otevírací dobu než ostatní pobočky.
K vizualizaci jsme opět vybraly sloupcový graf, kde jsme shlukly pošty spadající pod určitou městskou část a pak jsme v rámci té části zvolily minimální hodnotu otevírací doby (tedy nejdřívější hodinu otevírací doby mezi poštami v dané oblasti).
Z obrázku je patrné, že na Praze 1 otevírá pošta nejdřívěji ve dvě ráno. Jedná se o Hlavní poštu, která má otevírací dobu od dvou ráno do dvanácti v noci. Jinak dle ostatních městských částí, pošty otevírají ráno po celé Praze v průměru v osm hodin ráno, ale nejdříve v sedm hodin (jak je vidět z grafu, který zobrazuje páteční otevírací dobu).
Pro zajímavost jsme vytvořily to samé znázornění i pro sobotu a neděli.
Sobota a neděle vyšly poměrně zajímavě, jelikož v sobotu v Praze-Horní Počernice, Praze-Východ a Praze-Západ je možné zajít na poštu již od sedmi, což je zajímavé vzhledem k tomu, že i v sobotu mají některé pošty otevřeno dřív než je průměrná minimální otevírací doba v celé Praze (kromě obligátní Prahy 1) ve všedním dni.
V neděli velká část pošt má zcela zavřeno, ale u těch, které i o dni odpočinku poskytují služby, je nejpravděpodobnější, že budou otevírat nejdříve v devět.
Na základě grafů a postupného zhodnocení můžeme tvrdit, že pošta v Jindřišské ulici je v otevíracích dobách oproti ostatním poštám naprosto specifická, a proto ji nezačleňujeme do srovnávání.
Odpovědí na naší otázku, zda se v některých částech Prahy otevírají pošty dříve, by tedy bylo, že v Praze-Východ a Praze-Západ lze zajít na poštu dříve než ve většiny ostatních městských částí.
3. Vyřizují si lidé pochůzky na poštách, knihovnách a na úřadech ve stejných časech? Neboli vyhrazují si na tyto typy institucí čas ve stejnou denní dobu?
Obecně lze říci, že si lidé vyřizují vše, včetně nákupů, pracovních i studentských povinností, hobby atd. nejběžněji v jistém časovém intervalu, který je zhruba od sedmi ráno až do osmi večer. Již toto "omezení" ovlivní výsledné grafy . Dále otevírací doby jsou klíčovým faktorem toho, kdy si lidi musí na to vyhradit čas.
Jak je z grafů níže vidět na úřadech je největší vytíženost dopoledne a v brzkých odpoledních hodinách. U úřadů je patrná obědová pauza v pondělí a ve středu, přičemž nejvýše graf dosahuje před dvanáctou až jednou hodinou, tedy že lidé chodí více dopoledne než odpoledne na úřady.
Pošta má oproti úřadům vytíženost více rozloženou přes celý den, ale je zde zřetelně výraznější vytíženost až v odpoledních hodinách (po běžně končící pracovní době).
Co se týče knihoven, není zde patrný žádný výrazný trend jako u úřadů a pošt, ale kromě úterý a pátků je viditelná podobnost vytíženosti jako u pošt, tedy později odpoledne.
Po zhodnocení výsledků grafů je odpovědí na otázku, zda si lidé vyřizují pochůzky na poštách, úřadech a knihovnách ve stejných časech, tak nikoliv. Úřady nejčastěji dopoledne a brzy odpoledne, pošty zase spíše později odpoledne a knihovny spíše také později odpoledne.